Mijn werkwijze
Een training geven begint met de vraag: is een training wel de juiste oplossing? Soms blijkt dat een andere interventie passender (en goedkoper) is.
Is het antwoord ja, dan gaan we door naar de kern: het ontwerp. Want een goede training staat of valt met hoe je ‘m opbouwt. Veel trainingen zijn ‘leuk’ of ‘interessant’, maar leveren weinig op. Zonde van de tijd, energie en het geld.
Mijn werkwijze is gebaseerd op evidence-based didactisch ontwerp. De inhoud maakt niet uit, ik kan op elk onderwerp didactisch meekijken.


Ontwerpen vanuit de praktijk
De praktijk van je deelnemers is altijd het vertrekpunt. Wat moeten zij straks anders kunnen, doen of begrijpen? Pas daarna bepalen we welke theorie of vaardigheden daarvoor nodig zijn. Dat voorkomt onnodige abstractie en zorgt dat je training direct toepasbaar is in de praktijk.
Psychologische volgorde
Een effectieve training volgt geen hoofdstukindeling, maar de leerroute van de deelnemer. Dat vraagt om psychologische logica: waar zit het meeste leerrendement van deze groep? We bouwen je training op in stappen die aansluiten bij het leerproces van je deelnemers.
Weg met overbodige theorie
Niet alles wat jij weet hoeft in de training. Sterker nog: hoe minder ballast, hoe meer focus. Ik help je kiezen: wat is echt nodig om het leerdoel te halen en wat kan eruit? Minder is vaak meer, ook in leren.
Werkvormen die werken
Elke stap in je training heeft een didactische functie. We kiezen werkvormen die passen bij het doel, zorgen voor afwisseling en maken ruimte voor oefenen en feedback. En we voegen werkvormen toe voor ná de training. Dan pas heeft je training echt effect.







De wetenschap achter mijn werkwijze
Mijn werkwijze is gebaseerd op evidence-based inzichten uit het boek Evidence-based trainen van De Galan en Baggen (2024), waarin tientallen jaren onderzoek naar leren zijn samengevat in een praktisch en onderbouwd model.
Wat blijkt?
👉 We leren vooral door de kunst af te kijken. Van goede voorbeelden, duidelijke stappenplannen en gerichte feedback.
👉 Trainers die starten met een mentaal plaatje van de beoogde vaardigheid, en dit vertalen naar heldere oefensituaties, hebben aantoonbaar meer effect.
👉 Theorie is pas zinvol als deze direct gekoppeld is aan herkenbare situaties uit de praktijk. Een overload aan irrelevante theorie leidt af van de kern.
👉 En misschien wel de belangrijkste conclusie: leren gebeurt niet alleen tijdens de training. Sterker nog, minstens de helft van het leerproces vindt plaats ná de bijeenkomst.
Een training zonder aandacht voor borging en transfer is dus eigenlijk een halve leercyclus. En dat is zonde van tijd, geld en energie van jou én je deelnemers.
Daarom ontwerp ik trainingen die:
starten vanuit de praktijk,
toewerken naar concrete, herkenbare gedragsverandering,
en stevig staan in zowel opbouw als overdracht.
Ik volg hierin de didactische principes van het Galan-model, dat bewezen effectief is in uiteenlopende contexten, van onderwijs tot sociaal domein.
De Galan, K. & Baggen, P. (2024). Evidence-based trainen. Thema.


...
...





